Zápisník z cest olomouckých bikerů

Sommo Alto

Pondělí 25.6.2007 Okruh Cherle – Sommo Alto

CAPELLA – ROCCHETTI – CHIESA – OSSERVATORIO AUSTRIACO ( MONTE RUST ) – CARBONARE – MALGA CLAMA – ALBERGO EX FPRTE CHERLE – FORTE CHERLE – MALGA FIGELLO – IO STALLONE - MALGA MORA – RIF. STELLA D´ ITALIA – FORTE SOMMO ALTO – MALGA MORA – PASSO DEL SOMMO – SAN SEBASTIANO – CARBONARE – CHIESA – ROCCHETTI – CAPELLA

Fotky na rajčeti
Pozorovatelna

Fort Cherle

Fort Sommo Alto

Budíček v 8:00, telefon - pan Navrátil, Avar-yacht. Na snídani je roláda a makovec,, k tomu žampionová poévka a chleba s hermelínem. Kalorická pecka, ale budeme tuhle energii potřebovat.

Plánovaný start je v 9:00. Plány jsou ale jako obvykle k ničemu, než se vykutálíme, je 10:15. Dnes jedeme na opačnou stranu, než včera. První obcí po průjezdu Capellou je Rocchetti. Tady opouštíme asfalt a jedeme přes les k Lago di Lavarone. Jezero objíždíme a přes městečko Chiesa se lesem dostáváme na křižovatku.Odbočujeme vlevo do kopce a stoupáme k bývalé Rakousko-Uherské pozorovatelně. Obhlížíme ruiny a sledujeme skvělé výhledy, mj. na Spitz.  Dále zpět dolů a na křižovatce vlevo na Carbonare. Místní informátor nás pak směruje na austrio ungariko ex forte Cherle. Pán nás posílá dobře, za dědinou uhýbáme před novým mostem vpravo znovu do lesa. Míjíme místo s archeologickými vykopávkami a stoupáme po lesní cestě. Napojujeme se na značenou 100km dei Forti. Cesta jde krutě vzhůru a vychází z lesa na louku plnou krav nebo býků. Projíždíme, ale ztrácíme Jirku. Stoupání končí u chaty Albergo Ex Forte Cherle. Jirka dochází pěšky s prasklým článkem řetězu. Opravujeme na cestě, ještě že Mira s sebou vozí nýtovač. K pevnosti Forte Cherle je to už jen kousek přes louku. Pevnost je mohutná, ale rozbitá. Prolézáme chodby a palposty s informačními tabulkami - dozvídáme se o výzbroji i posádce. Na chodbách visí ze stropu krápníky, všude je tma. Prolézáme s baterkou vnitřní chodby i schodiště. Chodby jsou z větší části zaplavené vodou. Sondujeme zbytky po kanonech i krátery po granátech. Dobíjíme energii.

Po krátké pauze pokračujeme po „stovce", další cíl je pevnost Sommo Alto, k ní nás ale čeká ještě kus cesty.  Napřed sjezdík k silnici na Passo del Sommo ( Mira kufruje ),  pak vlevo a ostrý výjezd kolem sjezdovky a pod lanovkami. Šlapeme pomalu vzhůru přes Malga Mora po modré sjezdovce k chatě Rif.Stella d´Italia. Tady následuje zasloužená pauza s pivkem a příjemnou výčepní, jsme zde jediní platící klienti a tak máme čas chvíli pokecat. Podle informací a návštěvní knihy odtud chvíli před námi  vystartoval peloton čtyřiceti českých bikerů, z toho šestnácti bikerek. Honit se za nimi nebudeme, nás čeká pevnost Sommo Alto. U ní jsme hned, je to jen pár výškových metrů.

Tahle pevnost je zatím z poznaných nejzachovalejší, zahajujeme prohlídku. Probíhá zde již nějaká rekonstrukce, propadlé stropy jsou nahrazeny síťovanou podlahou, čeká nás průzkum tří pater a asi 500m dlouhá chodba. Tou postupujeme za svitu blikaček z kola. Paráda, na povrch vystupujeme na horizontu, odkud je vše jako na dlani. Mira objevil i další chodbu, vedoucí na opačnou stranu do palpostu ve svahu. Z informačních cedulí zjišťujeme, že tahle pevnost nebyla nikdy dobytá a odolala všem dělostřeleckým útokům.  Paráda.

Dále se vracíme zpět k chajdě a známou cestou přes Malga Mori na Passo del Sommo. Čeká nás sjezdík po asfaltě přes San Sebastiano do Carbonare. S Martinem odbočujeme v San Sebastiano z asfaltky a zkoušíme hardcorový sjezd polňačkou na Morganti, stojí to ale za prd a tak se vracíme zpět na silnici. V Carbonare se všichni sjíždíme, dále kolíme lesem jako ráno - Chiesa, Lago di Lavarone, Gionghi, zkratkou na Rocchetti a domů do Capelly. Martin čte mapu lépe, uhnul už v lese a k chajdě se dostává zkratkou daleko dříve, než my. Jo, co není v hlavě, musí být v nohách.

Následuje obvyklý rituál - sprcha, jídlo a k tomu všemu stupidní TV program - volba Miss. K večeři vařím brokolicovou polévku, špagety s boloňskou omáčkou ( to je pakárna - vozit špagety do Itálie ) a jako zeleninová tečka je okurek s rajčetem. Příjemná únava je z části zahnaná kozlíkem v plechovém chlívku. Jo, mám dnes svátek, super den.

Přichází únava, večerka je ve 23:20.

TTD :

dnc@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one