Zápisník z cest olomouckých bikerů

Neděle 25.7.2010

Jirka
Mira
Ivan

Tak tu máme neděli. Z plánované víkendovky je krz sobotní blbý počasí jedna velká nula, tak aspoň využijeme tu neděli jako.
Jirka je „redy", Mira smlouvá - v pondělí vyráží s lenkou bajkovat na celý týden a rýmečka, kterou by si rozjel s námi, mu může rozhodit sandál. Chápu, nevnucuju, stejně si ale myslím, že se na nádraží sejdeme všichni.
Sraz v 8:45 na vlakáči, pojedeme do Zábřeha. Cíle jsou Hoštejn, rozhledna Lázek ( sic ! ), Štíty s Akrobat parkem Aleše Valenty a zpět do Zábřeha. Tak snad to bude dobrý a nezmoknem … ?
Historická poznámka - Mira je na nádraží PRVNÍ.
Scházíme se tedy dle předpokladu všichni. Jede nám to z prvního - 8:57, rychlík Praděd. Nakládáme kola do hytláku a už se jede. V Zábřehu jsme hned.
Zábřehem nás provází zkušený průvodce, neb Mira zde jako malý chlapec pobýval v učení. Díky němu se velmi rychle dostáváme na náměstí se zámkem i na há jedničku - hoštejnskou výpadovku. Trasu jsem tentokrát opisoval z příčurky cyklisty pro putování krajem zábřežským. Byla to - jak se později ukáže - trefa ( hlavně co se týká místa, bo trasu jsme si zvolili úplně jinou ).
Jedeme na Nemile ( skloňuje se to nějak ? Bude třeba iniciovat lingvistický panel, utvořit pracovní skupinu a na výjezdním zasedání někde u Salzburgu vydiskutovat napříč názorovým spektrem jediné a správné řešení - no jo, to nám ale nezbyde čas na bajkování, to raděj název neskloním a budu vypadat jako pako, ale jedu ) a dále po asfaltce k Hněvkovu.
Zde se začínají projevovat naše lokofilní sklony - motáme se kolem trati, fotíme vlaky a prolézáme mosty na zrušeném úseku štreky. Zajímavá exkurze místy hraničící až s hledáním telefonního čísla MUDr. Chocholouška, to pro mne, když šlapu na vyhnilé desky na pochozí lávce u nepoužívaného mostu ( cca 8m nad vodou ) a pro nejmenovaného člena naší výpravy, postávajícího s foťákem před portálem tunelu Hněvkov II.
Tak snad už raději pojedeme.
Za Hněvkovem se logujeme na asfaltku, co se tváří jako cyklostezka, jezdí tu ale i auta. Hm, …
Po pohodičkou jízdě dojíždíme na Hoštejn. Už z dálky je vidět na kopci památník dostavby železniční trati. Už jsem viděl hodně památníků, postavených k nejůznějším příležitostem, tohle ale ještě ne, to si nelze nechat ujít. Památník stojí na pěkném krpálu, kdo se ale až k němu vydrápe ( skalní i s kolem ) , získá za odměnu úžasný výhled po okolí. Projíždějící vlaky odtud vypadají jako modelová železnice. Hora kamení na protější straně plácku s pomníkem je navíc torzo hoštejnského hrádku. Jo. Sestup dolů je stejně náročný, jako výstup nahoru, když ti skalní bikeři by to asi sjeli - teda aspoň jednou určitě …

Z Hoštejna kolíme po červené asfaltkou k dalšímu cíli - rozhledně Lázek. Máme dvě možnosti - buď po červené ( zavrhujeme, těch vrstevnic, které cesta protíná, je hodně a moc blízko u sebe ), pokračujeme dále a dáme to po žluté. Cestou míjíme skautské a jiné tábory a rybník s domkem, v náhonu chová majitel pstruhy. Krmení je zážitek, necháme si od majitele popsat složení ( granule z masa mořských ryb ), cenové relace ( krmná dávka cca 800 Kč denně ) i potíže s chovem ( darebáci zloději - lidi i ptáci, vesměs chránění )
Dojíždíme k Drozdovské pile a tady bočíme na žlutou a libujeme si jak se nám ta lesní asfaltka zvedá jen pomalu. No jako vždy byla radost předčasná, nejenže se cesta zkrpálovatěla, navíc se ztratil i ten asfalt. Pohledem do mapy doma zjišťuji, že jsme si to na rozcestí napřímili a ze žluté uhnuli, po boji je ale každej podplukovník, hm že …
No i tak jsme na hřebeni, jen o kousek dále od rozhledny, ve Strážné. Nahoru a dolů k odbočce na rozhlednu a pak nahoru na rozhlednu Lázek. Dobro došli.
Správce je zalezlej, Mira ho exhumuje přesně dle instrukcí na okně ( Jsem v chatě, klepejte 9-17 hod, konec citátu ). Pán se ale budí do nepříliš komunikativní nálady, ponecháváme ho s jeho problémy a stoupáme na rozhlednu. Vložená poznámka - tohle je úchylka nadrbou - rozhlednofilství je ta první, neškodná. Lézt na ně ale za špatného počasí s nepříliš dobrou viditelností, to už je zase na Chocholouška, dnes podruhé. Vy nás ale zásobujete, pane Karfík …
Něco ale nakonec vidíme, dokonce je to VÝRAZNĚ lepší, než bychom čekali, tak s tím telefonátem pane Karfík ještě chvíli počkejte.
Ale ne dlouho, jeden zákazník by tu byl. Správce rozhledny je jako vystřižený z Cimrmanovy Hospody Na mýtince, taky ho neuvěřitelně prudí, jak mu sem lezou lidi. Naštěstí si to s ním Jirka jako chlap s chlapem vyříkal v zápise do návštěvní knihy, umístěné asi 300m od rozhledny ve schráně na rozcestníku. To si za rámeček nedá a teď už jistě dá pokoj.

A my můžeme pokračovat. Dalším cílem jsou Štíty ale hlavně nějaká občerstvovna. Při sjezdu do Štítů odbočujeme hned k Akrobat parku, který se vyloupl hned u cesty. Mohutné můstky, bazén a spousta odvážných skokanů předvádějících své piruety zatímco my spokojeně mlaskáme nad talíři. Dokonce olympijský vítěz je doma, jeho přítomnosti jsme ale díky mé duchanepřítomnosti nedokázali využít ke společné fotce. Tak snad někdy příště.
Oslněni a najezeni opouštíme Štíty cestou na Jedlí, odtud pak přes Drozdov kolem partyzánského bunkru ( i po letech je tak ukrytý, že jsme jej nenašli ) Růžovým údolím do Zábřeha. Na nádraží se fotíme s Janem Eskymo Welzlem a zjišťujeme, že si musíme pohnout protože nám za 8 minut jede co ? Protože nám za 8 minut jede vlak vole.

No tak to bychom měli, povedená akce s lehčími obavami, zda vyjde suchá varianta či zda bude potřeba pláštěn ( vyhrálo áčko ). Děštík se vyskytl jen po příjezdu do OL, než jsme ale vytáhli kola před nádr, bylo po něm. Nezbylo, než akci uzavřít ruku v ruce se Svijany na Krapkové přesně v duchu hesla, že správný výlet má končit v hospodě nebo na chirurgii - preferovaná varianta je opět za á.
dnc@atlas.cz
Name
Comment
Or visit this link or this one